Hallinto Certified

De fun van het succes van een ander

Het succes van mijn klant is rechtstreeks verbonden met de levensduur van de samenwerking die ik met hem heb. Dat is een hele mond vol en het komt erop neer dat wanneer ik slecht werk lever, de samenwerking van korte duur kan zijn.

15 december 2019

Een ondernemer heeft het intrinsieke doel om succesvol te worden. Dat kan door mooie omzetten, door een geëngageerd team, door een winstgevend rendement. Iedereen vertrekt vanuit zijn eigen doel en doet er veel voor om dit doel te bereiken. Lijkt ook logisch, nietwaar, anders was hij wel in loondienst gebleven!

Als administratief freelancer maak ik dus deel uit van dat team dat hem naar de top zal brengen, ook al gaat het dan 'maar' over de administratie. Want zo wordt er algemeen toch over de administratie gedacht, hé? Het is 'maar' de administratie.

Wel, een ondernemer die al even bezig is, doet daar niet laatdunkend over. Hij kijkt daar niet op neer.

Hij beseft dat het negeren van zijn administratie hem in de loop der jaren al heel wat kopzorgen bezorgd heeft, dat het hem al veel geld gekost heeft, dat het hem weinig energie oplevert en vooral, dat zijn bedrijf niets is zonder een vlotte administratie.

Een ondernemer heeft elke dag opnieuw heel wat bordjes in de lucht te houden en met een aantal van die bordjes is het steeds een gesukkel. Administratie is daar één van. 

Dus als je een langdurige samenwerking met je klant wil bekomen, dan zet je je klant op de voorgrond.


Wat is de missie van mijn klant


Uiteraard hoef je dat niet zo op de man af te vragen, hoewel het zeker geen kwaad kan. Maar afhankelijk van de persoon of het karakter of de activiteit van de ondernemer zal je hier al dan niet een duidelijk antwoord op krijgen. Het is aan jou om te weten te komen wat hij met zijn bedrijf beoogt, wat hem drijft en wat hij wil bereiken.

Ik heb ooit een startende ondernemer gesproken en diens enige doel was om zo snel mogelijk groot te worden en dan zijn bedrijf te verkopen. Moet ik er nog aan toevoegen dat hij op minder dan twee jaar de boeken heeft dicht gedaan?

Maar om terug te komen op de missie; als je weet waar hij naartoe wil, dan is het aan jou om voor jezelf uit te zoeken hoe jij kan bijdragen. 


Klankbord

Mijn klanten werken graag met mij samen omdat ik die extra's meebreng die hen vooruithelpen. De extra's, dan is mijn persoonlijke kennis over en ervaring in ondernemerschap. Wanneer je als freelancer een deur binnenstapt, dan draag je tegelijk ook de pet van ondernemer en dat vindt een klant fijn. Hij kan met jou klankborden over onderwerpen die hij niet met zijn medewerkers kan bespreken, want die zitten niet in hetzelfde schuitje. Die hebben geen sales te doen en tegelijk personeelsmanager te zijn. Die hoeven niet te zorgen dat het toiletpapier aangevuld wordt en tegelijk dat de boekhouding op orde is. Dat is een totaal andere wereld en daar wil je klant graag gebruik van maken. 

Heel veel ondernemers zitten alleen aan de top van hun organisatie en zijn zoekende naar een vertrouwenspersoon die hun bedrijf kent. Wie beter dan jij als freelancer die toch al begaan bent met de interne keuken? Betekent dit dat je steeds alle antwoorden moet hebben? Nee, hoor, het begint met een luisterend oor te zijn. Adviezen verstrekken volgen na verloop van tijd dan wel.


Jouw kennis gaat veel verder

In de ogen van je klant heb jij over administratieve zaken veel meer kennis dan hijzelf en daar wil hij graag gebruik van maken. Jij bent de expert, jij bent degene die hem helpt, jij bent degene die de resultaten zomaar uit je mouw schudt.

En dan mag hij verwachten, want op zijn beurt verwachten zijn klanten dat ook van hem en zijn activiteit. Je bent in zijn ogen niet langer lerende, jij gaat aan de slag met je kennis en kunnen. (hoewel we ons hele leven blijven leren, nietwaar?)

Stel je voor dat jij morgen het dak van je woning vernieuwt en dat de dakwerker aan jou komt vragen hoe hij dit moet doen, dan zakt jouw vertrouwen in de dakwerker naar nul, toch?

Jouw kennis is dus key voor een langdurirge samenwerking.


Op jou kan je rekenen

Het concept van wekelijkse ondersteuning op maat van mijn klant, is iets wat totaal onbekend was toen ik er 11,5 jaar geleden mee startte. Het was een comfort voor mijn klant dat het werk wekelijks uitgevoerd werd en dat het aantal werkuren afgestemd was op het volume aan werk.

Maar, het gaf ook een risico, want hij moest erop vertrouwen dat ik niet om de haverklap zou uitvallen of niet opdagen.

Freelancer zijn betekent niet dat je zomaar alles kan permitteren, want jouw klanten rekenen op jou, op je aanwezigheid, op de uitvoer van het werk, op de regelmaat, op de flexibiliteit.

Uiteraard blijf je je eigen baas, maar niet waar het je klanten betreft. Je hebt gekozen voor een activiteit in de dienstverlening. Je staat dus ten dienste van je klant en zijn weg naar succes.


Je aanpak

Mijn concept van administratieve ondersteuning is er één dat onnoemelijk veel energie vraagt. Ik herinner me in de beginperiode dat ik me 's avonds een totaal uitgeknepen spons voelde. Ik had me de hele dag gesmeten en gegooid om alles gedaan te krijgen. 

Je weet dat je morgen op een andere plaats zal zitten en beseft dat het werk dat je vandaag niet verwerkt krijgt, mogelijk een week blijft liggen. Je zal voortdurend moeten schuiven met prioriteiten en jezelf organiseren zodat je niet in een situatie komt van brandjes blussen en lijken die uit de kast vallen.

Jouw klant zal je weten te appreciëren voor je doordachte aanpak en je organisatorisch talent. Time management wordt een hoog goed en dat zal je snel merken eens je aan de slag bent.
 

Goed werk leveren

Bij de intro bovenaan zei ik al dat wanneer ik flater, dat de samenwerking met mijn klant dan wel van korte duur kan zijn. Maar goed werk leveren, is meer dan de gevraagde taken tot een goed einde brengen.

Het zit in mij om steeds meer te leveren dan de verwachtingen. Het zit in mijn natuur en het kost mij niet veel moeite. Een verslag of een rapport over iets maken, gaat niet alleen over de inhoud; het gaat ook over de vormgeving van dat rapport.

Je klant kan stralen als jij voor meer en beter gaat dan wat hij verwacht. En ook dat draagt bij aan zijn succes. Administratief werk in kleine ondernemingen is ook creatief zijn, nieuwe dingen maken, verbeteren, optimaliseren. Het is morgen niet meer tevreden zijn over het werk van eergisteren en jezelf steeds weer willen overtreffen.


Verdiende pluimen

Iedereen wordt graag beloond voor goed werk en hoewel ik van elke klant elke week een 'merci' krijg wanneer ik huiswaarts keer, toch haal ik mijn voldoening uit zijn succes. Administratieve ondersteuning is niet altijd heel tastbaar, maar alle kleine dingen bij elkaar in elk bedrijfsdomein zijn voor mij kleine pluimpjes op de hoed. Als een werkproces verbeterd is waardoor er minder tijd verloren gaat, als ik kan bijdragen aan debiteurenbeheer waardoor het crediteurenbeheer er ook wel bij vaart, als die businesskaartjes en flyers eindelijk in huis zijn, als alles snel opgeborgen en teruggevonden kan worden, .... dan word ik daar helemaal blij van.


Is dit iets waar jij ook jouw voldoening wil uithalen?

Morgen een nieuwe werkweek.

Sta jij morgen gezwind op met het oog op alle fun die je de komende week zal beleven, of is het met lood in de schoenen over de sleur en het ongenoegen over je job?


Denk er eens over na.
Misschien is het tijd voor iets anders. Ga aan de slag met je ervaring en bouw iets uit voor jezelf.

Met vriendelijke groeten

Tilly


Jouw bedrijf is "geen" lege doos

Wordt verwacht: een nieuw programma met Kamal Kharmach waarin hij bestaande bedrijven onder de loep neemt. Het programma is nog niet gestart, maar het belooft al een hit te worden, want de trailers liegen er niet om.

Lees meer

Jonge Wolven

Heb jij het ook gezien op tv? Jonge ondernemers die zich smijten voor hun passie.

Lees meer

Samenwerken met een freelancer - Ann Van Riet vertelt

Ann Van Riet van Althea Coaching voor ondernemers is volbloed onderneemster. Met meer dan 15 jaar ervaring als coach achter de kiezen, is zij dé geknipte persoon om andere ondernemers te begeleiden. Dat doet ze onder meer in workshops en online coaching programma’s. Wij zochten haar even op om te luisteren naar haar ervaringen met freelancers.

Lees meer

Iedereen een beetje Gers Pardoel?

Ja, graag! Maar laat het mij even toelichten.

Lees meer

Vul eerst je gaten

Een onderzoek geeft aan dat kennis over of ervaring in personeelsadministratie het minst aanwezig is bij administratieve mensen met een duidelijke interesse om freelancer te worden.

Lees meer

Samenwerken met een freelancer - Joris Vandezande vertelt

Techs+Tools groeide op korte termijn uit tot dé specialist op het gebied van outsourcing en rekrutering van technische profielen. Wie de sympathieke zaakvoerder, Joris Vandezande, een beetje kent, weet dat de deur van zijn kantoor altijd openstaat voor vrienden en partners. Hij ontving ons dan ook met veel plezier voor een interessante getuigenis over zijn samenwerking met administratieve freelancers.

Lees meer

Is er nog werk voor de administratief freelancer?

De angst zit er stevig in en het wordt er door de overheid niet transparanter op gemaakt. Hierdoor blijven heel wat mensen in de onduidelijkheid zitten over de economie, de werkzekerheid en bij uitbreiding hun eigen toekomst.

Lees meer

Een klant vertelt - Billycom

We treffen Petra Meeus, zaakvoerder van Billycom, op een vrijdagmiddag tussen twee strategiemeetings door. De coronacrisis beweegt bedrijven tot een creatieve aanpak. Ook bij Billycom, een copywritingbureau uit Leuven, scherpen ze volop hun pennen voor de toekomst. Petra ontvangt ons met haar aanstekelijke glimlach en een vers kopje koffie.

Lees meer

Hey werkzoekende, mag ik jou even aanspreken?

Is het tijd voor een nieuwe uitdaging met ongekende successen?

Lees meer

Dit is jouw crisis niet

Het lijkt op de crisis van 2008, maar het voelt anders

Lees meer

De ene lasagne is de andere niet

Als je je blind staart op het geheel, dan vergeet je misschien te focussen op de details.

Lees meer

Ga jij straks nog een job hebben?

Bestaat de kans dat jouw baas voor jou geen werk meer gaat hebben?

22 april 2020

Lees meer

Secretaressedag!

Melig, zeg je?

16 april 2020

Lees meer

5 tips voor werken met jouw klanten, de ondernemers

Werken met ondernemers vraagt om een bepaalde aanpak die je zelf in de hand kan nemen.

Lees meer

Een VA is geen administratief freelancer

Dat is misschien niet helemaal waar, maar ik leg het je uit.

Lees meer

Zet de stap naar administratief freelancer in slechts drie uren

Als het tijd wordt voor een nieuw pad, maar het oude laat je nog niet los, dan moet je misschien eerst even komen proeven van de mogelijkheden.

Lees meer

Open for business

Het is de week na de start van de eerste trainingreeks.

27 januari 2020

Lees meer

2019 in cijfers

Wat heeft 2019 mij gebracht?

29 december 2019

Lees meer

Ik ga jou niet overtuigen

Dat moet je zelf doen

8 december 2019

Lees meer

Niets is voorspelbaar

Als je morgen freelancer wordt, dan sta je voor een pad van klimmen en dalen, van onbekende zaken, van blinde vlekken, van niet goed weten wat.

10 november 2019

Lees meer

Twijfel over de stap naar het onbekende?

Dan ben jij niet de enige.

30 oktober 2019

Lees meer

Girls only?

Is administratie een vrouwenzaak? Ik denk het niet.

28 oktober 2019

Lees meer

A star is born

Het idee voor een opleidingstraject voor administratief freelancers heeft heel lang in de schuif gezeten en af en toe kwam het aan de oppervlakte dobberen .

9 oktober 2019

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x