Hallinto Certified

Dit is jouw crisis niet

Het lijkt op de crisis van 2008, maar het voelt anders

Wat een rot gevoel

Het land, en misschien zelfs de wereld, ligt op zijn gat. En dat voelt niet goed. Niet als je werknemer bent en nog veel minder als je ondernemer bent. Want geef toe, we zitten dan wel thuis, maar dit voelt niet aan als vakantie, he? 
In mijn ondernemersnetwerk overheerst een rot gevoel van onmacht en surrealisme. Niemand weet vandaag waar dit naartoe gaat en wat er nadien van overblijft. Heel wat onder hen hebben personeel en zitten nu met de handen in het haar. Wat kan, wat mag en hoe gaan ze het betaald krijgen?

Waar je bijna prat op kan gaan, is dat kleine bedrijven keuzes zullen moeten maken en misschien wel ten koste van personeel.
Want dat is wat er in 2008 ook in tal van kleine ondernemingen gebeurd is.


Zelfstandige worden in volle crisis! Ben je niet goed wijs?

Als je mij al even volgt, dan weet je in dat ik opgestart ben in juli 2008. Amper twee maanden voordat de bankencrisis in alle hevigheid uitbrak en iedereen in paniek de meest rare beslissingen nam.
Toegegeven; ik wist het op dat moment ook heel even niet meer. Ik was pas opgestart. Wist ik veel over wat er op mij af kwam? Wist ik veel welke impact dit op mijn prille onderneming had? Iedereen verklaarde mij gek dat ik alle zekerheden van een vaste job opgezegd had om in zo'n storm terecht te komen.

Tja, wist ik veel...
Zo had ik het ook niet voorzien, want drie maanden eerder was er geen vuiltje aan de lucht. Ik had een idee, een concept, en vooral grootse plannen.


De één zijn dood is de ander zijn brood

Niet de meest fijne boodschap, maar heel vaak wel een realiteit en deze is niet alleen voor begrafenisondernemers van toepassing. Ik heb ook al mogen proeven van dat figuurlijke brood. Want ja, die crisis van 2008 heeft er voor heel wat bedrijven stevig op ingehakt. 
In die mate dat personeel aan de deur gezet werd. Niet enkel het personeel waar men ontevreden over was, ook tal van medewerkers die men met spijt in het hart moest laten vertrekken. Gewoon omdat de omzetten te klein geworden waren zodat er geen overleven aan was.

Als externe medewerker werd ik de reddingsboei voor heel wat ondernemers. Als freelancer werd ik ingeschakeld voor het werk dat er lag en voor het aantal uren dat ze mij nodig hadden. Niet meer en niet minder, en dat gaf comfort aan de kleine bedrijven. Er brak een nieuw tijdperk van samenwerken aan. Ondernemers begonnen te ervaren wat de voordelen waren van werken met een freelancer en hoe dit voor hun business een meerwaarde werd.


Blind vertrouwen

Ik heb ook mogen ervaren dat ondernemers, die gewend waren om personeel te hebben, aan het idee moesten wennen om samen te werken met een freelancer. Want hoe kan je nu betrokken zijn bij een bedrijf als je er niet alle dagen bent? En hoe weet je dan wat er reilt en zeilt?
En kan je iemand vreemd wel zomaar in je bedrijf alleen laten? Kan je die externe medewerker wel vertrouwen? Het vergt heel wat van de ondernemer. Het is meer dan loslaten en delegeren. Personeel hebben is als kinderen hebben. Die lijken van jou te zijn en zodra iemand in dienst is, krijg je zonder problemen toegang tot heel wat bedrijfseigen en vertrouwelijke informatie.

Terwijl, vertrouwen komt niet meer met de vorm van samenwerken, maar met de persoon die jij bent. 
Ik heb heel wat jaren bij een klant gewerkt waar ik letterlijk in de leefruimte zat te werken. Na verloop van tijd gebeurde het dat mijn klant op verlof ging en ik toch kwam werken. Stap per stap heeft hij geleerd om mij te vertrouwen, gewoon omdat ik nooit enige reden gegeven heb dit vertrouwen niet waard te zijn. 


Freelancer als eerste keuze

Deze crisis kan dezelfde weg op gaan als deze van 2008. De kans is groot dat heel wat bedrijven een enorm pad van herstel tegemoet gaan. Men voorspelt nu al dat er heel wat ondernemingen dit niet te boven zullen komen en dat een heel ander aantal de riem zwaar zal moeten aantrekken om dit te boven te komen.
Als we van één ding zeker kunnen zijn, dan is het dat administratief werk altijd deel zal blijven uitmaken van een onderneming en wie beter dan wij, administratief freelancers, kunnen hiervoor ingeschakeld worden.
Een situatie als deze doet een ondernemer nadenken. Over zijn kosten, over de mogelijkheden en over de oplossingen. En hoe hard dit ook klinkt, als bedrijf moet je keuzes maken die je onderneming alle kans op slagen geven. Hoe langer hoe meer betekent dit kiezen voor andere samenwerkingsvormen dan in dienstverband.
En zodra een ondernemer dit beseft, staan wij klaar om hem te ondersteunen.


Jouw target

De enige vraag die nu nog rijst, is welke stappen jij nu moet zetten om jouw doel te bereiken?
Welke kennis moet je nog vergaren? Welke skills moet je nog aangeleerd krijgen?
Wat moet je nog weten? En waar haal je al deze info vandaan?

Ik kan jou daar heel vermoedelijk bij helpen, maar laat ons niet te snel gaan. Kom eerst eens gratis proefdraaien?

Nog niet ingeschreven voor het eerstvolgende gratis webinar? Doe het dan nu en klik hier. Ik laat je graag kennismaken met mijn visie op deze activiteit

Ben je al een stapje verder, dan wil je misschien al in een korte training duiken? Ook dat kan. Voor slechts 49€ dompel ik je drie uur lang onder in de basis. Klik hier voor meer info en de mogelijkheid tot inschrijving.

Tot binnenkort!
Tilly

Jouw bedrijf is "geen" lege doos

Wordt verwacht: een nieuw programma met Kamal Kharmach waarin hij bestaande bedrijven onder de loep neemt. Het programma is nog niet gestart, maar het belooft al een hit te worden, want de trailers liegen er niet om.

Lees meer

Jonge Wolven

Heb jij het ook gezien op tv? Jonge ondernemers die zich smijten voor hun passie.

Lees meer

Samenwerken met een freelancer - Ann Van Riet vertelt

Ann Van Riet van Althea Coaching voor ondernemers is volbloed onderneemster. Met meer dan 15 jaar ervaring als coach achter de kiezen, is zij dé geknipte persoon om andere ondernemers te begeleiden. Dat doet ze onder meer in workshops en online coaching programma’s. Wij zochten haar even op om te luisteren naar haar ervaringen met freelancers.

Lees meer

Iedereen een beetje Gers Pardoel?

Ja, graag! Maar laat het mij even toelichten.

Lees meer

Vul eerst je gaten

Een onderzoek geeft aan dat kennis over of ervaring in personeelsadministratie het minst aanwezig is bij administratieve mensen met een duidelijke interesse om freelancer te worden.

Lees meer

Samenwerken met een freelancer - Joris Vandezande vertelt

Techs+Tools groeide op korte termijn uit tot dé specialist op het gebied van outsourcing en rekrutering van technische profielen. Wie de sympathieke zaakvoerder, Joris Vandezande, een beetje kent, weet dat de deur van zijn kantoor altijd openstaat voor vrienden en partners. Hij ontving ons dan ook met veel plezier voor een interessante getuigenis over zijn samenwerking met administratieve freelancers.

Lees meer

Is er nog werk voor de administratief freelancer?

De angst zit er stevig in en het wordt er door de overheid niet transparanter op gemaakt. Hierdoor blijven heel wat mensen in de onduidelijkheid zitten over de economie, de werkzekerheid en bij uitbreiding hun eigen toekomst.

Lees meer

Een klant vertelt - Billycom

We treffen Petra Meeus, zaakvoerder van Billycom, op een vrijdagmiddag tussen twee strategiemeetings door. De coronacrisis beweegt bedrijven tot een creatieve aanpak. Ook bij Billycom, een copywritingbureau uit Leuven, scherpen ze volop hun pennen voor de toekomst. Petra ontvangt ons met haar aanstekelijke glimlach en een vers kopje koffie.

Lees meer

Hey werkzoekende, mag ik jou even aanspreken?

Is het tijd voor een nieuwe uitdaging met ongekende successen?

Lees meer

De ene lasagne is de andere niet

Als je je blind staart op het geheel, dan vergeet je misschien te focussen op de details.

Lees meer

Ga jij straks nog een job hebben?

Bestaat de kans dat jouw baas voor jou geen werk meer gaat hebben?

22 april 2020

Lees meer

Secretaressedag!

Melig, zeg je?

16 april 2020

Lees meer

5 tips voor werken met jouw klanten, de ondernemers

Werken met ondernemers vraagt om een bepaalde aanpak die je zelf in de hand kan nemen.

Lees meer

Een VA is geen administratief freelancer

Dat is misschien niet helemaal waar, maar ik leg het je uit.

Lees meer

Zet de stap naar administratief freelancer in slechts drie uren

Als het tijd wordt voor een nieuw pad, maar het oude laat je nog niet los, dan moet je misschien eerst even komen proeven van de mogelijkheden.

Lees meer

Open for business

Het is de week na de start van de eerste trainingreeks.

27 januari 2020

Lees meer

2019 in cijfers

Wat heeft 2019 mij gebracht?

29 december 2019

Lees meer

De fun van het succes van een ander

Het succes van mijn klant is rechtstreeks verbonden met de levensduur van de samenwerking die ik met hem heb. Dat is een hele mond vol en het komt erop neer dat wanneer ik slecht werk lever, de samenwerking van korte duur kan zijn.

15 december 2019

Lees meer

Ik ga jou niet overtuigen

Dat moet je zelf doen

8 december 2019

Lees meer

Niets is voorspelbaar

Als je morgen freelancer wordt, dan sta je voor een pad van klimmen en dalen, van onbekende zaken, van blinde vlekken, van niet goed weten wat.

10 november 2019

Lees meer

Twijfel over de stap naar het onbekende?

Dan ben jij niet de enige.

30 oktober 2019

Lees meer

Girls only?

Is administratie een vrouwenzaak? Ik denk het niet.

28 oktober 2019

Lees meer

A star is born

Het idee voor een opleidingstraject voor administratief freelancers heeft heel lang in de schuif gezeten en af en toe kwam het aan de oppervlakte dobberen .

9 oktober 2019

Lees meer
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x