FAQ over administratief freelancer

Ben je geboeid, maar zit je toch met heel wat vragen of twijfels? Dan ben je niet alleen. Heel wat mensen hebben voor jou al vragen gesteld die ik met plezier beantwoord vanuit mijn ervaring en met mijn visie op de zaken.
Lees hieronder al zeker mijn feedback op deze vragen.


Moet je een opleiding volgen om administratief freelancer te worden?

Nee, dat is geen vereiste.

Opleidingen dragen bij tot jouw succes, want je vergroot je kennis en je vult de gaten die je nog had met aangeleerde vaardigheden. Voor elk onderdeel in het ondernemerschap of de diensten die je wil aanbieden, kan je een opleiding vinden.

De 8-module-opleiding is er echter op gebouwd om je in no-time wegwijs te maken en een fundament te vormen waarop je alle verdere bouwstenen kan enten. Je leert er niet alleen wat je moet kunnen maar ook hoe je het moet doen. Een heel praktische opleiding die jou klaarstoomt in 8 weken tijd.

Meer info over de inhoud van elke module vind je hier.

Kan je als administratief freelancer voor alle bedrijven werken?

Op de letter genomen, kan dit absoluut, want elk bedrijf heeft een volume aan administratie die verwerkt moet worden. Hoe kleiner het bedrijf, hoe groter de kans dat de zaakvoerder dit zelf doet. Hoe groter het bedrijf, hoe meer kans dat hiervoor medewerkers aangeworven worden.

Als freelancer zet je in op een efficiëntere samenwerking met opdrachtgevers. Niet langer in loondienst, maar op afroep of volgens vaste afspraak. In de afgelopen jaren zien we het aantal freelancers toenemen, wat betekent dat deze samenwerkingsvorm enorm gesmaakt wordt.

Heel wat bedrijven zien intussen de voordelen en staan ervoor open. 

Bij sommigen lijkt het allemaal vanzelf te gaan, is dat zo?

Hier en daar zal er wel een bedrijf te vinden zijn waar dit op van toepassing is, maar over het algemeen is er weinig dat vanzelf komt.

Ondernemen is een werkwoord en een vak. Je zal de handen uit de mouwen moeten steken, maar dat hoeft je niet af te schrikken. Je kan je spiegelen aan anderen die je zijn voorgegaan, maar nog veel fijner is het om je eigen verhaal op een authentieke manier in de wereld te zetten.

Inzet, doorzetten, planning, structuur, flexibiliteit, weerbaarheid, kennis, skills.. zijn zaken die jouw slaagkansen verhogen. En dat heb jij allemaal zelf in de hand.

Als je van bij aanvang de gewoonte inbouwt om niet alleen in je bedrijf, maar ook voortdurend aan je bedrijf te werken, dan groeit je succes zienderogen. Want toeval is niet de beste strategie.

Over je eigen bedrijf opzetten, leer je meer in modules 2, 3 en 4.

Ben je als ondernemer niet dag en nacht aan het werken?

Ik ben de slechts geplaatste persoon om die vraag te stellen, want ik werk zo graag. Maar ook ik moet het evenwicht behouden, dus efficiëntie is belangrijk.

Veel of hard werken staat niet altijd gelijk aan slim werken, maar dat is wat heel wat ondernemers nog te vaak doen. Dit heeft te maken met kennis, maar ook met de middelen die ze (te weinig) inzetten om efficiënt te werken. 

Op dit gebied valt er heel wat winst te rapen, steeds opnieuw.
Zo zei iemand onlangs: "als je vandaag nog steeds tevreden bent over iets dat je vorig jaar gedaan hebt, dan ben je niet geëvolueerd en heb je niets bijgeleerd."

Je bent het aan jezelf verplicht om steeds op zoek te gaan om slimmer te werken; niet om harder te werken.

Hebben startende zelfstandigen het niet altijd moeilijk?

Niet per se.

Ik kom voortdurend ondernemers tegen die hun bedrijf opgestart zijn vanuit een passie en/of een vak waarin ze expert zijn. Wat ze echter niet hebben kunnen inschatten, is dat een bedrijf niet uit zichzelf overeind blijft. Dat dit aandacht vraagt, dat een bedrijf aangestuurd moet worden en dat je dit met kennis van zaken moet doen.

En hier wil het al wel eens fout lopen.

Ondernemen kan je leren. Er zijn heel wat zaken die je onder de knie moet krijgen, wil je je slaagkansen exponentieel vergroten. Dit is geen rocket science, maar weten wat je moet doen en hoe je het moet doen.

Toen ik startte, had ik alles onderbouwd om voortdurend te kunnen monitoren zodat ik op koers kon blijven of bijsturen waar nodig.

Je kan het vergelijken met op reis gaan zonder landkaart of gps. Het is heel avontuurlijk zonder, maar misschien bereik je nooit je doel terwijl het je onderweg ongelofelijk veel gekost heeft in tijd, geld, energie, goesting, ...

Hoe je een bedrijf leidt, kan je leren in modules 1, 2, 3 en 4.

Moet ik een geboren ondernemer zijn?

Nee, dat is geen vereiste.

Je hoeft niet uit een ondernemersgezin te komen om zelf succesvol te zijn. Het ondernemers-DNA hoeft niet door je aderen te stromen van bij je geboorte. Voor heel wat ondernemers is het een tweede natuur, voor anderen is het een kwestie van aanleren met vallen en opstaan.

Niemand is geboren met ervaring en skills, alleen zullen sommigen er iets langer over doen dan anderen. Wat vandaag totaal onbekend en vreemd is, wordt morgen jouw tweede natuur.

Wil jij je talent in administratie omzetten naar een vernieuwende werkvorm, dan kan ik je helpen en je alles aanleren wat jij moet weten om een succesvol verhaal neer te zetten.


Onzekerheid speelt me soms parten. Ben jij nooit onzeker over je job?

Ondernemen is een werkwoord en bijgevolg iets dat voortdurend aandacht moet krijgen. En niet alles lukt onmiddellijk of niet alles wordt rechtstreeks omgezet in geld.

De formule die ik voor mezelf toepas, is de volgende: G x I x T = S
Deze staat voor:

  • G = goesting om er iets van te maken
  • I = innovatie of de dingen die ik bedenk om ook in deze business vernieuwend te willen zijn
  • T = de tijd die ik ervoor uittrek om aan mijn bedrijf te werken
  • S = het succes 

En dat is een continue proces dat ik niet mag, kan of wil loslaten.

Ik zou onzeker worden als ik mijn bedrijf onvoldoende aandacht zou geven. Maar niet omdat een klant afhaakt of ik een deal niet kan sluiten. Want misschien lukt dit vandaag niet, maar morgen dan weer wel.


Kan ik administratief freelancer worden in bijberoep?

Ja, hoor, dat kan zeker. En zo was ik het aanvankelijk ook van plan.

Maar ik werd zo snel gebeten door de mogelijkheden en de opportuniteiten dat ik alsnog onmiddellijk voltijds van start gegaan ben.

En ik ben hierin niet de enige. Heel wat cursisten zijn ook heel snel overgeschakeld en intussen niet meer in loondienst. Als ondernemer kom je in een andere wereld terecht die toch wel mijlenver af staat van het werken in loondienst. Dat is nu vermoedelijk nog allemaal onbekend terrein, maar eens je de overstap maakt, verandert dit snel.

Wat doe je als je ziek valt?

Ziek zijn is een relatief begrip. Er zijn dagen dat ik me wat minder voel, maar echt ziek zijn overkomt me bitter weinig (ook niet toen ik nog in loondienst werkte). Of dit betekent dat ik een gezond gestel heb of eerder langer doorga dan anderen, wil ik in het midden laten.

Je eigen bedrijf leiden is een verantwoordelijkheid die je zelf draagt en waarbij jij bepaalt hoelang je doorgaat. Maar uiteraard kan je met omzetverlies te maken krijgen als je niet kan werken.

Dit hoeft niet per se in een rampscenario te eindigen. Enerzijds kan je je verzekeren tegen uitval en daarvoor verwijs ik je naar je makelaar die je kan informeren over de verschillende opties. Anderzijds moet je zorgen dat jouw tarieven één en ander kunnen dragen zodat je zonder schuldgevoel een dagje op de sofa kan uitzieken. 

Alles over tariefbepalingen leer je in module 2.

Bestaat de ideale klant?

Absoluut. Meer nog, ik heb enkel nog maar ideale klanten.
En daar heb ik in de afgelopen jaren hard aan gewerkt om tot deze situatie te komen, want het is niet altijd zo geweest.

Zonder klanten hebben we geen bedrijf en al zeker geen inkomsten. In een business als administratief freelancer zijn klanten heel bepalend voor je eigen functioneren. Je moet er dus voor zorgen dat je een goede match vormt met je klant en dat gebeurt door een grondige voorbereiding.

Jouw ideale klanten bepalen, leer je in module 3.

Ik ben niet commercieel. Ga ik klanten kunnen vinden?

Mijn grootste geruststelling voor jou is dat ik ook geen commerciële mindset heb en niet in staat ben om een potje boter te verkopen. En toch lukt het mij vrij vlot om een klantenportefeuille te vullen.

Klanten staan niet in rijen aan je deur aan te schuiven als je startende bent, maar je hebt zelf zoveel in handen om ballen aan het rollen te brengen.

Dit heeft allemaal te maken met een aantal technieken die je je eigen moet maken. Tel daarbij nog een goede portie aan correcte marketing en dan wordt het piece of cake. Echt waar!

Meer hierover leer je in module 3.

Heb je niet het gevoel dat het nooit stopt?

Dat is net de fun aan het ondernemerschap!

Voor mij is dit een wereld van oneindig veel mogelijkheden die ik mag inzetten om er een succesvol verhaal van te maken. En gelukkig maar dat het nooit stopt!

Maar ik kan het mij evenzeer permitteren om eens een dag te niksen zonder dat ik verantwoording heb af te leggen. Zodoende kan ik zelf de rem optrekken als het nodig is, of de teugels laten vieren als het mij past.

Niet altijd, want niet werken staat gelijk aan geen omzet. Goede planning en alles onder controle houden zijn de zaken die mij gemoedsrust geven en waarop ik kan steunen.
Het is een bal die je aan het rollen moet brengen. Dat vergt moeite en aandacht, maar eens die rolt, ben je vertrokken. Mogelijk voor lange tijd.

Hoe je controle houdt over je bedrijf, leer je in module 2.

Zullen potentiële klanten mij vinden?

Je kan je bedrijf niet aan het toeval overlaten. 

Je hoort het hier en daar misschien wel eens; "de klanten komen vanzelf; ik moet daar niets voor doen!" Dit is niet voor elke business het geval en misschien ook niet gedurende de volledige carrière.

Je kan voor het gemak kiezen en je wagonnetje aan andermans locomotief hangen. Maar wat als iemand beslist om jouw wagon los te koppelen?

Je kan proberen te teren op leads die je her en der vergaart, maar als die bron opdroogt, ben je ook weer bij af.

Je zal dus zelf aan de slag moeten gaan. Ken je het gezegde: "Als ik je vandaag een vis breng, dan heb je vandaag te eten. Als ik je leer vissen, heb je alle dagen eten."

Hoe je als administratief freelancer klanten kan werven, leer je in module 3.

Kan je volledig remote werken?

Ja, dit kan. Dit noemen we Virtual Assistance en jij wordt dan de VA van jouw klant.

Volledig op afstand werken vergt wel één en ander, zowel van jou als van je klant, maar alles valt te organiseren en te plannen. Belangrijke zaken hierbij zijn de communicatie, de werkmethoden, en de systemen zodat je alles goed onder controle hebt en jouw klant deze samenwerking als comfortabel ervaart.

Meer hierover komt terug in module 4.

Kan je je toeleggen op slechts 1 administratieve tak?

Ja, dat kan, maar tegelijk beperk je dan ook je eigen succes. 

De kleine Belgische bedrijven werken graag samen met freelancers die een breed takenpakket aankunnen, want zo kunnen ze hun vertrouwen schenken aan slechts 1 persoon met wie ze een goede band kunnen uitbouwen. En voor jou wordt het een stuk makkelijker om klanten te vinden dankzij je veelzijdigheid aan kennis en vaardigheden.

Meer leren over de dienstenpakketten die je kan aanbieden, doe je in modules 5, 6 en 7.

Moet je als ondernemer veel belastingen betalen?

Ik mag hopen van wel!
En daarmee jaag ik vermoedelijk heel wat mensen in het harnas, maar het klopt wel.

Als ondernemer betaal je belastingen op de brutowinst (omzet min kosten) die je gemaakt hebt.  Belastingen betalen betekent dus dat je een succesvol jaar achter de rug hebt en daar kan je toch enkel maar blij om zijn, niet?

Je moet niet op werkcomfort besparen om mee belastingen te kunnen betalen. Uiteraard heb je heel wat bedrijfskosten te maken, ook deze die bijdragen aan je comfort.

Maar rouwig zijn omdat je bedrijf belastingen te betalen heeft, dat zou niet hoeven.

Hoe je je kosten en opbrengsten onder controle houdt, leer je in module 2.

Heb ik voldoende aan mijn huidige kennis?

Het aftoetsen van kennis is moelijker dan  je zou denken. Als je je hele carrière in een administratieve functie gewerkt hebt, zou je kunnen stellen dat je voldoende bagage hebt. Maar misschien is je ervaring beperkt tot slechts één bedrijfstak, of misschien ben je met bepaalde administratieve zaken nog nooit in aanraking gekomen.

Heb je steeds in HR gewerkt, maar enkel als payrollbeheerder, dan valt hier nog best wel wat bij te leren. Heb je een job op een boekhoudafdeling, dan zijn er weer andere onderwerpen waar je wat gaten gevuld moeten worden.

Misschien heb je steeds in grote bedrijven gewerkt waardoor je het overzicht van het totale plaatje mist, dan is er ook nog wat ruimte voor extra kennis en vaardigheden.

Voortdurend bijleren, ongeacht je ervaring, je kennis of je leeftijd, is iets dat we aan onszelf verplicht zijn. Dit is voor mij niet anders dan voor jou.

Wil je graag meer weten over de opleiding, lees dan meer via deze link.

Hoe word ik zichtbaar als administratief freelancer?

Wij halen heel veel uit de juiste marketing op de juiste momenten en we kunnen heel veel zelf doen. Je hoeft geen onderlegde marketeer te zijn om naar buiten te komen.

Als klein bedrijf heb je trouwens de budgetten niet om snel nationale bekendheid te verwerven. Ook dit is een kwestie van een aantal technieken en voldoende pijlers die bijdragen tot jouw zichtbaarheid. Hoe beter jouw marketing in elkaar steekt, hoe minder 'echte' sales je zal moeten doen.

Meer hierover leer je in module 3.

Zelfstandige zijn houdt toch heel wat risico's in?

Dit is maar hoe je het bekijkt. Sinds ik op eigen benen sta leef ik met het gevoel van vrijheden en heel wat zaken "mogen" doen in plaats van het keurslijf van een job.

Uiteraard sta je voor jezelf in en moet je uit je pijp komen om dingen in beweging te brengen. Maar het is net dat dat er zo fijn aan is.

Zijn de risico's voor het opstarten als administratief freelancer groot? Welnee, met een minimum aan investering kan je aan de slag. En misschien zelfs zonder investeringen...
Want heb jij vandaag al een pc en een wagen, dan zijn je grootste risico's al ingedekt.

Kom je wat tekort aan kennis en vaardigheden over het ondernemerschap, dan heb je wat mogelijkheden. Je kan met vallen en opstaan je pad uitstippelen of je kan je een goede basis aanleren zodat je enkel nog maar berekende risico's te nemen hebt.

Meer hierover leer je in modules 1, 2, 3 en 4.

Duurt het lang eer je van start kan gaan?

Op zich ben je heel snel gestart. Het is een kwestie van een business plan op te maken en hiermee een btw-nummer aan te vragen. Dit is heel kort-door-de-bocht geschetst.

Wil je graag eerst de gaten in je skills en kennis vullen, dan loont het om de opleiding te volgen. Zodra module 4 achter de rug is, heb je alle elementen om je bedrijf vorm te geven en kan je je opstart organiseren.

Er zijn best al wel wat cursisten geweest die voor het beëindigen van de 8 modules een volle klantenportefeuille hadden.

Hoe je je bedrijf vormt, leer je in modules 1, 2, 3 en 4.

Is er al niet te veel concurrentie?

Ik wou dat ik dit positief kon beantwoorden, maar nee. Er is nog altijd veel meer vraag dan aanbod.

Er is een enorm potentieel aan klanten en vroeg of laat moeten zij allemaal op zoek naar ondersteuning die aansluit bij hun bedrijf. De Belgische ondernemersvijver is heel groot en het zit boordevol vis.
Allemaal ondernemers met weinig zin in of affiniteit met administratie en daar kunnen wij heel waardevol voor uit de hoek komen.

Hoe je snel productief bent bij een nieuwe klant leer in je module 8.

Hoeveel is een gemiddeld uurloon van een administratief freelancer?

In de bedrijfswereld spreken we niet over een uurloon, maar over een tarief, want je hebt natuurlijk meer geld nodig dan enkel om je loon te betalen.

Jouw tarief wordt dus bepaald aan de hand van verschillende factoren en criteria die op jou van toepassing zijn. Je hebt er met andere woorden weinig aan om te weten wat een gemiddeld tarief is. Want misschien is dit te laag en zal je weinig overhouden om je brood te beleggen, maar het kan ook te hoog zijn en dan wordt het moeilijk om klanten te overtuigen.

Het is des te belangrijker om je eigen tarief te kunnen berekenen en dat kan je heel makkelijk aanleren. Met kennis over de juiste technieken zal je steeds in de mogelijkheid zijn om je tarieven bij te schaven en jouw financiële toekomst te monitoren.

Dit leer je aan in module 2.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x